Dagje sfeer proeven in de ouderenzorg

Als we op donderdagochtend 17 oktober in Woonzorgcentrum d’Amandelhof komen, zien we naast ouderen ook een heleboel jongeren: 27 vmbo-2 leerlingen van het Wartburg College locatie Revius komen voor hun maatschappelijke stage een dag in d’Amandelhof helpen. De leerlingen worden hartelijk ontvangen. Er blijken maar enkele leerlingen weleens in een woonzorgcentrum te komen. Leuk dus om eens een dagje sfeer te proeven en een beeld te krijgen van hoe het is om te werken in de ouderenzorg.

In korte tijd een band
De leerlingen die op de dagbesteding aan de slag gaan, krijgen eerst uitleg over wat dementie inhoudt. Het lijkt moeilijk, maar vaak is het juist heel mooi om met deze bewoners te werken. Ze kunnen genieten van kleine dingen.
Bij de dagbesteding schillen twee meiden met de bewoners een hele berg appels. ‘We gaan lekker appelmoes met hen maken!’. Op een andere dagbestedingsgroep zijn twee jongens aan het sjoelen en een balspel aan het doen met de bewoners. ‘In het begin voelde ik me wel een beetje verlegen’ vertelt een jongen. ‘Maar toch krijg je in de korte tijd dat je hier bent wel een beetje een band met de bewoner aan wie je gekoppeld bent.’
De jongens in de tuin krijgen instructie van de tuinmannen hoe je een heg kaarsrecht snoeit. Daarna mogen zij het zelf doen. Er wordt geharkt en blad geblazen. Aan het eind van de ochtend ziet de tuin rond d’Amandelhof er weer piekfijn uit.

Zo gezellig
Twee meiden helpen een zorghulp met het schoonmaken van de kamer van een bewoner. De mevrouw kijkt verbaasd als ze binnenkomen. ‘Ja mevrouw, vandaag kom ik niet alleen. Ik heb twee hulpen bij me. Wat zal uw kamer schoon worden!’
In de keuken is het een bedrijvigheid: keurig in het schort gestoken leerlingen snijden plakken bavarois voor het toetje, een groepje jongens maakt lekkere kaas-/worstspiesjes en een paar meiden zijn druk met het bakken van stapels pannenkoeken.
De Hofzaal wordt klaargemaakt voor de maaltijd. Als het etenstijd is, schuiven bewoners en  leerlingen aan de netjes gedekte tafels. Ze genieten met elkaar van de pannenkoeken. ‘Fijn hoor, dat de leerlingen komen. Echt een verrassing. Het is zo gezellig!’ vindt een bewoner.

Bloeddruk meten en hersenen trainen
Na afloop wordt alles weer opgeruimd en schoongemaakt. Dan is het tijd voor een interactief programma. Verschillende leerlingen hebben vragen over de mogelijkheden van een opleiding in de zorg. Daarna staan er vier spellen klaar die iets met de zorg te maken hebben. De leerlingen gaan enthousiast aan de slag met het meten van elkaars bloeddruk en hartslag. Ze merken dat bij het spel jenga een vaste hand wel heel belangrijk is en dat scrabble goed is om de hersenen te trainen. Na afloop kijken de leerlingen terug op een leuke, leerzame dag.