De uitspraak ‘Ik geef zorg aan cliënten alsof ze mijn familie zijn’ van één van onze collega’s is bij de externe auditoren blijven hangen. Voor hen was het typerend voor de liefdevolle zorg die bij Cedrah gegeven wordt. Hun rapportage openden de auditoren met de volgende zin: ‘Cedrah is een vooruitstrevende, innoverende en positief ingestelde organisatie die het aandurft om toekomstgericht te veranderen.’ Een groot compliment voor alle collega’s die de bouwstenen van passende zorg aan het ontwikkelen en toepassen zijn.
Passende zorg was ook dit jaar weer het centrale thema van de audit. Het is de auditoren opgevallen dat alle gesprekspartners – waaronder ook de cliënten – wisten van de ‘Schijf van Vijf’ en ‘De bouwstenen van passende zorg’. Er zijn geen afwijkende bevindingen geconstateerd bij het centrale thema passende zorg.
In de scope van passende zorg is gekeken naar hoe wij in de praktijk vorm geven aan netwerkparticipatie. De stimulerende rol van de kartrekkers hierin is opgevallen. De auditoren merkten op dat de organisatie stappen heeft gezet rondom de overtuiging dat netwerkparticipatie een belangrijke toegevoegde waarde is bij het realiseren van passende zorg. Tegelijk zagen zij dat het netwerk daar nog niet altijd aan toe is en dat zorgmedewerkers het druk hebben om een luisterend oor voor de familie te zijn. Dit laatste moet gezien worden als onderdeel van de dialoogtafels rondom de cliënt die het Generiek Kompas Ouderenzorg van ons vraagt.
De audit heeft zich gericht op alle activiteiten van Cedrah. Zowel kleinschalig wonen, somatische zorg, thuiszorg, activiteitenbegeleiding en dienstverlening werden ‘beoordeeld’. De auditoren constateerden dat er veel verbinding was tussen deze activiteiten en de vruchten van de Cedrah-boom, waardoor er een echte woonleefgemeenschap is gecreëerd. De algemene onderwerpen die bij de ISO audit getoetst worden leverden positieve punten en een aantal verbeterpunten op.
De auditoren gaven aan dit er ‘te veel was om op te noemen’ aan positieve punten. Zomaar een aantal van de positieve punten die genoemd zijn:
- laag ziekteverzuim, Cedrah staat in de top 3 van Nederland van zorgorganisaties met een laag verzuim;
- gebruik van de informatie die de slimme matrassen geven;
- planmatig werken;
- cliëntdossiers op orde en zorgdoelen en cliëntrisico’s netjes in kaart gebracht;
- bevorderen en gebruik van innovaties.
Verbeterpunten zijn:
- aanscherpen van het naleven van afspraken rondom de centrale werkvoorraad medicatie bij Amandelhof en voedselveiligheid bij een afdeling van Amandelhof;
- standaardisatie van het vastleggen van de afspraken over Advanced Care Planning in het cliëntendossier;
- bevorderen van bekendheid van het Stappenplan Meldcode huiselijk geweld bij de thuiszorg;
- verminderen van het aantal doelen in de jaarplannen van de locaties.
Opnieuw een beoordeling van Cedrah waarbij we de dichter van Psalm 116 in meervoud na moeten zeggen: ‘Wat zullen we den HEERE vergelden voor al Zijn weldaden aan ons bewezen’.
Hartelijke dank aan alle collega’s die zich gastvrij hebben ingezet bij het goed doen verlopen van deze audit. Hier en daar moest door persoonlijke omstandigheden het programma aangepast worden. Fijn dat er dan flexibele collega’s zijn die deel willen nemen aan het auditprogramma.
Teunis Stoop Stoop, bestuurder Cedrah