In Bloesemhove en Zonnehove kunt u zorg krijgen via:
- De Zorgverzekeringswet (Zvw). Denk aan thuiszorg op vaste tijden, zoals overdag, ’s avonds of ’s nachts.
- De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Denk aan hulp in het huishouden of dagopvang.
- De Wet Langdurige Zorg (Wlz). Denk aan zorg thuis via een zorgpakket (MPT of VPT). vanuit een modulair pakket thuis (MPT) of vanuit een volledig pakket thuis (VPT). Dit bevat verpleging, verzorging, dagopvang en huishoudelijke hulp. Bij VPT hoort ook hulp bij eten en drinken.
Krijgt u zorg vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw)? Dan wordt de thuiszorg vergoed vanuit de basisverzekering. In veel gevallen dient u wel het eigen risico te betalen en een eigen bijdrage. Soms biedt een zorgverzekeraar een aanvullende zorgverzekering die de eigen bijdrage voor thuiszorg vergoedt.
Krijgt u zorg vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz)? Dan wordt een eigen bijdrage berekend en geïnd door het Centraal Administratie Kantoor (CAK).
Krijgt u zorg vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo), (huishoudelijke zorg of dagopvang)? Dan betaalt u een eigen bijdrage.
We verwachten gebouw Zonnehove eind 2025 te kunnen opleveren.
Voor Bloesemhove zijn twee huurprijzen. Zo kunnen ook mensen met huurtoeslag hier wonen. Meer informatie kunt u vragen via: wonen@cedrah.nl.
De huur ligt boven de huurtoeslaggrens. De servicekosten zijn nog niet bekend. Interesse? Neem contact op met: wonen@cedrah.nl.
In Bloesemhove is standaard persoonsalarmering aanwezig. Bewoners kunnen zo hulp oproepen bij nood. In Zonnehove is dit mogelijk via een abonnement.
De totale wachtlijst voor beide gebouwen (Bloesemhove en Zonnehove) bestaat uit meer dan 200 geïnteresseerden.
Een woning wordt toegewezen op basis van een wachtlijst en ons toewijzingsbeleid. Hierbij kijken we naar hoe lang u al wacht, welke zorg u nodig heeft, hoe u nu woont en hoe dringend uw situatie is.
Ja, er kan zorg worden gegeven via de Wet Langdurige Zorg, de Zorgverzekeringswet en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Samen met de bewoner kijken we welke zorg nodig is en welke indicatie daarbij past.
Er is geen minimum of maximum leeftijd om u in te schrijven op de wachtlijst.
Vanwege de toenemende zorgzwaarte en de veranderende visie op Zorg en Welzijn moet het gebouw klaar gemaakt worden voor de toekomst.
De verbouwing heeft betrekking op onderstaande zes punten:
- Voldoende huiskamers
- Voldoende kantoren
- Restaurant weer terug als centrale ontmoetingsruimte / brasseriefunctie
- Uitstraling van het entreegebied / servicebalie
- Binnenklimaat
- Veilig trappenhuis
In maart 2024 is gestart met fase 1 van de verbouwing: de huiskamers en kantoren. In fase 2 volgen de volgende onderdelen van de verbouwing, dit zal volgens planning plaatsvinden na de bouwvak in 2024.
De interne projectgroep is al langere tijd actief bezig om zich in te zetten voor een goed doordacht transitieplan, waaronder de verbouwing. Daarnaast zijn sinds een aantal maanden enkele werkgroepen gestart, zoals de werkgroep fasering, werkgroep voorraadbeheer en werkgroep inrichting. Al deze werkgroepen bestaan uit medewerkers van verschillende afdelingen van Rehoboth die hun input leveren, meedenken en beslissingen maken rondom allerlei onderwerpen die in de werkgroep aan bod komen.
Het ontwerp ligt ter inzage bij het centrale informatiepunt in Rehoboth. Ook vindt u de plattegrond terug op deze webpagina.
Bouwgroep Schrijver en installatiegroep Van de Velde voeren de verbouwing uit.
Bij een interne verbouwing, waar ruimtes gemaakt moeten worden op plaatsen die eerder anders zijn ingericht, is het een puzzel om dat op de goede manier te doen. Dit kan niet op één dag gebeuren, maar zal geleidelijk plaatsvinden. Er moet een goed beeld zijn van wat gerealiseerd moet worden en dan daarnaar toe werken op het moment dat de gelegenheid zich voordoet. De werkgroep fasering heeft het plaatje van de puzzel voor zich liggen en legt stukje voor stukje neer, totdat het doel bereikt is en er weer een mooi geheel is.
Met de werkgroep inrichting zijn we aan de slag gegaan met het bepalen van de inrichtingskleuren en materialen. De inrichting voor de 6 huiskamers die toegevoegd worden aan Rehoboth is inmiddels besteld. We hebben hierbij rekening gehouden met warme kleuren en praktische en sfeervolle meubels. Zo zijn aspecten als voldoende loop/rolruimte, contrastkleuren en juiste verlichting van groot belang. Op dit moment focussen we ons op de inrichting van het de brasserie, de entree en de beweegruimte/kapsalon.
Als werkgroep voorraadbeheer is gekeken naar de aanwezige ruimtes, waar en welke voorraad, hulpmiddelen etc. bewaard worden. In de transitie zullen ruimtes mogelijk verdwijnen en/of anders in gedeeld moeten worden. Hierin is door ons naar passende mogelijkheden en oplossingen gekeken en worden die meegenomen in de aanbeveling/uitvoering van de plannen.
De interne projectgroep bestaat naast leden van het managementteam uit een groep zorgmedewerkers die sinds de start van de transitie heeft meegedacht over hoe we binnen Rehoboth goede, passende zorg kunnen bieden in een gebouw wat daarvoor geschikt is, met o.a. voldoende huiskamers, een veilig trappenhuis, het binnenklimaat enz. In de interne projectgroep kijken we met elkaar wat mogelijk en wenselijk is en als zorgmedewerkers proberen we praktisch mee te denken. Dit heeft erin geresulteerd dat er een plan is ontwikkeld, waardoor Rehoboth weer klaar is voor de toekomst.
Op alle locaties krijgen cliënten beddengoed, schoonmaak, eten en drinken. Er zijn ook extra diensten, waarvoor de cliënt soms extra betaalt. Denk aan de kapper, de was, telefoon of Wifi. Tijdens de verhuizing wordt dit besproken.
Voor cliënten is Cedrah hun nieuwe thuis. Dat betekent dat zij zelf mogen bepalen wanneer zij bezoek willen ontvangen.
Zie de folder ‘Medisch-Ethisch beleid’. Deze kunt u opvragen via de klantadviseur.
Verblijf in het verpleeghuis valt onder de Wet langdurige zorg. Hiervoor heeft u een indicatie nodig. U betaalt een eigen bijdrage. Dit is afhankelijk van uw inkomen en vermogen. U kunt dit berekenen op de website van het CAK.
Thuiszorg wordt (soms deels) vergoed vanuit de basisverzekering. Dit gebeurt via verschillende wetten: de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Is er medische zorg thuis nodig? Dan is een indicatie van de wijkverpleegkundige nodig. De zorg wordt dan vergoed vanuit de Zvw zonder eigen bijdrage.
Is 24 uur per dag intensieve zorg en toezicht nodig? Dan is een indicatie via de Wet langdurige zorg (Wlz) mogelijk. U kunt deze indicatie aanvragen bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Kunt u dit niet zelf doen? Vraag dan een familielid om dit voor u te doen of neem contact op met een cliëntondersteuner van de gemeente of het zorgkantoor. Een cliëntondersteuner helpt u met informatie, advies en bemiddeling. Dit is gratis en onafhankelijk. Na de aanvraag krijgt u altijd een brief met de beslissing. Als u geen recht heeft op Wlz- of Zvw-zorg, kan de zorg misschien geregeld worden via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dit kan gaan om persoonlijke verzorging of hulp in huis. U kunt dit regelen via uw zorgverzekeraar of de gemeente. Voor thuiszorg via de Wlz of Wmo moet u een eigen bijdrage betalen, omdat deze wetten niet alle kosten dekken.
Woont u in een zorginstelling? Dan heeft u een basisverzekering nodig. Met een indicatie vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) wordt veel aanvullende zorg vergoed. Aanvullende zorgverzekeringen zijn dan vaak niet nodig. Controleer of u een Wlz-indicatie heeft en welke zorg daarbij hoort. Dit staat vermeld in de indicatie via het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Wilt u meer weten? Zorginstituut Nederland geeft advies over wat er in de verplichte zorgverzekeringen zit.
U heeft een indicatie vanuit de Wet langdurige zorg en een geldig identiteitsbewijs nodig om u in te schrijven op de wachtlijst.
U kunt de indicatie aanvragen bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) via www.ciz.nl. Bent u daar zelf niet toe in staat? Machtig een familielid om de aanvraag te doen of neem contact op met een cliëntondersteuner van uw gemeente op zorgkantoor. Een cliëntondersteuner kan u helpen met informatie, advies en bemiddeling. Dit is gratis en onafhankelijk. Na de aanvraag van de indicatie krijgt u altijd schriftelijk een besluitbrief. Ook als u niet in aanmerking komt voor Wlz-zorg. Als u wel een indicatie krijgt, komt die digitaal bij uw voorkeurslocatie binnen.
Als u bij ons op de wachtlijst staat, maakt de klantadviseur afspraken met u over hoe vaak er tussendoor contact is. Bijvoorbeeld om uw zorgvraag up-to-date te houden en over de lengte van de wachtlijst. Komt er een plekje vrij, dan plannen we een bezichtiging en kunt u beslissen of u bij Cedrah wilt komen wonen.
Dit geeft u door aan de persoon die de indicatie voor u aanvraagt.
Het kost geen geld om bij ons op de wachtlijst te komen. Wel heeft u een indicatie nodig van het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). Hier zit een eigen bijdrage aan het CAK aan verbonden.
Het Centraal Administratiekantoor (CAK) berekent het bedrag. Het bedrag hangt af van uw inkomen en of u een partner hebt. De eerste vier maanden op de wachtlijst geldt de lage eigen bijdrage. Op www.hetcak.nl vindt u meer informatie.
Wanneer iemand dementie heeft, geldt de Wet zorg en dwang (Wzd). Deze wet geeft aan dat dwangmaatregelen niet passen bij de zorg voor ouderen en mensen met een beperking. Daarom kijkt het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) bij een aanvraag voor opname of verblijf eerst of er ernstig nadeel of een groot risico daarop is door bijvoorbeeld dementie of een verstandelijke beperking. Ook wordt gekeken of er andere mogelijkheden dan onvrijwillige zorg zijn. Als opname nodig is en de persoon geen bezwaar heeft, geeft het CIZ toestemming voor opname en verblijf.
De rechten en plichten van de cliënt en de behandelaar zijn vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). Deze afspraken zorgen ervoor dat de behandelaar de juiste keuzes kan maken en zo de juiste zorg kan geven.
Cedrah heeft hierin twee uitgangspunten:
- In de WGBO gaat het vooral om een zakelijke relatie tussen de arts en de cliënt. Bij Cedrah staat hiernaast wederzijds vertrouwen tussen de arts en de cliënt centraal.
- De wet legt veel nadruk op de vrijheid van de cliënt. Cedrah steunt dit, maar wel binnen de Bijbelse identiteit van Cedrah.
Recht op een vertegenwoordiger
Elke cliënt mag iemand aanwijzen die voor hem of haar beslissingen mag nemen, meestal een familielid. Dit is belangrijk, omdat veel cliënten door hun ziekte sommige keuzes niet meer goed begrijpen of overzien. Bij de opname wordt besproken wie contactpersoon is. Vaak is deze persoon ook de vertegenwoordiger.
Recht op informatie
De hulpverlener moet de cliënt duidelijk uitleggen wat de ziekte is, welke behandelingen mogelijk zijn en welke bijwerkingen er kunnen zijn. De uitleg moet makkelijk te begrijpen zijn, zodat de cliënt een goede keuze maken.
Toestemming geven
De cliënt (of zijn vertegenwoordiger) moet eerst duidelijk geïnformeerd worden over de behandeling en daarvoor toestemming geven. Dan kan de behandeling starten. Als de cliënt een behandeling niet wil, wordt dat gerespecteerd. Meestal wordt toestemming niet letterlijk uitgesproken, maar blijkt dit uit de houding en medewerking van de cliënt. In noodgevallen, zoals wanneer iemand plotseling erg ziek wordt, mag de arts behandelen zonder toestemming.
Recht om het dossier in te zien
De cliënt mag zijn eigen (zorg)dossier bekijken en hier een kopie van vragen. Hier kunnen wel kosten voor worden gevraagd. Als de cliënt iets aan het dossier niet vindt kloppen, mag hij dit laten aanpassen in het dossier. Het dossier wordt 20 jaar na ontslag of overlijden bewaard. Als de cliënt dat wil, kan het dossier eerder worden vernietigd.
Recht op privacy
De medewerkers van Cedrah hebben informatie over cliënten nodig om goede zorg en een vertrouwde woonomgeving te bieden. Dit kan gaan om persoonsgegevens, maar ook om informatie over de gezondheid of sociale achtergrond.
Cliënten zijn vaak afhankelijk van de zorgverleners, waardoor privacy en respect extra belangrijk zijn. Medewerkers moeten hier zorgvuldig mee omgaan. Daarom zijn er regels opgesteld:
- Medewerkers hebben een geheimhoudingsplicht.
- Medewerkers mogen alleen in dossiers kijken als dat nodig is voor hun werk.
- Gegevens van cliënten mogen niet worden doorgegeven aan andere zorgverleners zonder toestemming van de cliënt of zijn vertegenwoordiger.
Bij (bijna) alle locaties van Cedrah is een wachtlijst. U kunt zich inschrijven voor een huurwoning door een aanvraagformulier in te vullen op onze website. U komt dan op de wachtlijst voor een huurwoning bij de desbetreffende locatie. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met de afdeling Wonen.
Ja, voor al onze locaties is er een wachtlijst voor de huurwoningen. De wachttijd kan variëren en is afhankelijk van het aantal huuropzeggingen, uw voorkeuren en de mate van urgentie. Neem contact op met de afdeling Wonen voor de actuele wachttijd.
De woningen worden toegewezen op basis van ons wachtlijst- en toewijzingsbeleid. Hierbij wordt rekening gehouden met een aantal criteria, namelijk o.a. de mate van urgentie, wachttijd en zorgbehoefte.
Ja, u kunt een woning weigeren als u op de wachtlijst sta. Na weigering wordt u passief-wachtend, dat wil zeggen dat wij niet meer een woning aanbieden totdat u zelf aangeeft weer actief-wachtend te willen zijn.
De huurprijzen van onze appartementen variëren en zijn afhankelijk van de locatie en het type woning. De huurprijzen worden weergegeven op de pagina onze woningen per woningtype. Voor specifieke informatie over de huurprijzen kunt u contact opnemen met de afdeling Wonen.
Bent u afhankelijk van huursubsidie? Een deel van ons woningaanbod heeft een huurprijs onder de huursubsidiegrens. U kunt dit aangeven bij uw inschrijving. U krijgt dan alleen woningen aangeboden waarbij u huursubsidie aan kunt vragen. Aanvragen voor het ontvangen van huursubsidie worden gedaan via de website van de belastingdienst.
Van huurders wordt gevraagd dat zij kunnen instemmen met het beleid dat beschreven is in de brochure Identiteit – Principe in de praktijk. Voor de meeste locatie geldt ook een minimumleeftijd van 65 jaar. Het is wel mogelijk om al eerder in te schrijven op de wachtlijst, de woningen worden pas toegewezen vanaf 65 jaar. Op enkele locaties, namelijk Rehoboth Rotterdam, Oorden Staete en Uitzicht, kunnen ook jongeren zich inschrijven.
Daarnaast wordt bij enkele locaties een huurderscheck uitgevoerd. U moet dan aantonen dat u de huurprijs kunt betalen met o.a. bewijzen van recente inkomsten. Dit wordt besproken tijdens een bezichtiging.
Het is niet mogelijk om verhuurder woningen te bezichtigen. U kunt wel op de wachtlijst geplaatst worden. Wanneer er dan voor u een woning beschikbaar is, plannen we met u een bezichtiging in bij de woning. Na de bezichtiging heeft een aantal dagen bedenktijd om te beslissen om u de woning wilt huren.
Bij de meeste woonlocaties van Cedrah zijn huisdieren toegestaan in de huurwoningen, mits de huisdieren geen overlast veroorzaken en u de huisdieren zelf kunt verzorgen.
Bij een aantal locaties wordt er gevraagd aan het begin van de huurperiode een waarborgsom te betalen. Een waarborgsom biedt voor de verhuurder zekerheid. De waarborgsom mag gebruikt worden voor het afhandelen van betalingsachterstanden of voor het repareren van schade aan de woning. Als de woning netjes wordt opgeleverd, wordt de waarborgsom aan de oude bewoner uitgekeerd.
Op de website staat een overzicht van alle woningen die Cedrah aanbiedt. Wanneer u op onze wachtlijst staat wordt u gebeld wanneer er een woning voor u beschikbaar is.
Er zijn momenteel meerdere nieuwbouwprojecten. De projecten worden weergegeven op de pagina Onze nieuwbouwprojecten. U kunt uw interesse kenbaar maken door het formulier in te vullen.
U kunt uw verhuizing doorgeven via de website van de gemeente waar u heen verhuist. U wordt dan ingeschreven op uw nieuwe adres.
Geef wijzigingen van uw gegevens door aan de afdeling Wonen. Zij kunnen dit voor u aanpassen
Ja, als huurder kunt u gebruik maken van de faciliteiten van Cedrah, zoals de gemeenschappelijke ruimtes, activiteiten en diensten die worden aangeboden op de locatie waar u woont. Voor bepaalde diensten wordt een vergoeding gevraagd
Ja, het is mogelijk om zorg te ontvangen in onze huurappartementen. Het verschilt per locatie welke zorg Cedrah u kan bieden. Hiervoor kunt u contact opnemen met onze klantadviseurs. Bij locaties die niet in het overzicht voorkomen levert Cedrah zelf geen (thuis)zorg.
Servicekosten zijn kosten voor de gezamenlijke ruimtes en diensten in het gebouw. Denk bijvoorbeeld aan schoonmaak van de gangen, tuinonderhoud of een huismeester. De servicekosten zijn niet inbegrepen in de kale huurprijs. In de huurovereenkomst staat een overzicht van de servicekosten.
Afhankelijk van de locatie moet u zelf contracten afsluiten voor gas, elektra, water en internet. Deze kosten zijn voor rekening van de huurder.
Ja, u moet zelf een inboedelverzekering afsluiten. De opstalverzekering is door de verhuurder afgesloten.
Voor een verhuurdersverklaring kunt u contact opnemen met de afdeling Wonen.
Alle huurders hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat een ieder die zich binnen of in de onmiddellijke omgeving van de woongemeenschap bevindt, dit Huishoudelijk Reglement naleeft. Cedrah hanteert het basisprincipe dat de huurder in eerste instantie zelf een medehuurder aanspreekt indien er overlast ervaren wordt. Heeft dit gesprek niet het gewenste resultaat, dan kunt u de overlast schriftelijk melden bij de afdeling Wonen & Vastgoed. De regels die in dit Huishoudelijk Reglement zijn opgenomen, gelden voor alle woongemeenschappen van Cedrah.
Cedrah zorgt voor het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimtes en de buitenkant van de gebouwen. Voor het onderhoud binnen uw appartement kunt u een reparatieverzoek indienen via onze website of door contact op te nemen met de technische dienst. In de brochure onderhouds-ABC is overzichtelijk gemaakt welke zaken voor rekening van huurder en welke zaken voor rekening van de verhuurder vallen.
U kunt online uw reparatieverzoek indienen via onze website. Bent u niet in de gelegenheid om uw reparatieverzoek online te melden, dan kunt u van maandag t/m donderdag tussen 8.00 en 12.00 uur bellen naar 088-587 00 90. Voor spoedmeldingen kunt u ons ook bereiken buiten deze tijdsloten.
In de brochure ‘Zelf Aangebrachte Voorzieningen’ vindt u wat u zelf mag aanpassen in de woning. In sommige gevallen moet er toestemming gevraagd worden voordat u de aanpassing mag doorvoeren in de woning. Hiervoor kunt u het aanvraagformulier invullen. Het formulier wordt beoordeeld door de afdeling Wonen.
U moet de woning leeg en schoon opleveren. Eventuele zaken die worden overgenomen door de nieuwe huurder kunnen in de woning achterblijven.
Tijdens de oplevering loopt de verhuurmakelaar samen met u door de woning om te controleren of de woning is opgeleverd zoals afgesproken. Daarnaast worden de meterstanden van water, gas en elektra opgenomen.
De huurcontracten worden aangegaan voor een periode van minimale 1 jaar. In het geval van overlijden binnen 1 jaar wordt hier een uitzondering op gemaakt.
Voor alle locaties van Cedrah is er een wachtlijst voor de huurwoningen. We selecteren de nieuwe huurder op basis van de wachtlijst. Het is daardoor niet mogelijk om zelf een nieuwe huurder aan te dragen.
Graag horen wij voor de bezichtigingen met kandidaat huurders welke zaken u ter overname aanbiedt. Wij zullen dit dan bij de bezichtiging benoemen, zodat de nieuwe huurder kan beslissen op dit aanbod in te gaan of niet. Vervolgens zullen we, met toestemming van de huurders, gegevens uitwisselen zodat dit onderling verder kan worden afgestemd. Mocht een nieuwe huurder de zaken niet over willen nemen, dan dient u deze alsnog te verwijderen.
Voor een huuropzegging in geval van overlijden vragen wij u het opzeggingsformulier bij overlijden in te vullen. Ook vragen wij om de akte van overlijden mee te sturen. Het ingevulde formulier kunt u mailen naar de afdeling Wonen. Wanneer u het formulier ingevuld terugstuurt, zal de huuropzegging verwerkt worden. Houdt rekening met de opzegtermijn zoals vermeld in de huurovereenkomst.
U kunt uw huur opzeggen door het opzeggingsformulier in te vullen. Het ingevulde formulier kunt u mailen naar de afdeling Wonen. Wanneer u het formulier ingevuld terugstuurt, zal uw huuropzegging verwerkt worden. Houdt rekening met de opzegtermijn zoals vermeld in de huurovereenkomst.