Jaarverslag Cliëntenraad 2024
Een korte terugblik op het jaar 2024 vanuit de Cliëntenraad.
Algemeen
De zorg staat onder druk. De medewerkers hebben hier als directbetrokkenen dagelijks mee te maken. De media besteden veel aandacht aan dit onderwerp. Dat is goed, maar in veel gevallen blijft het bij constateringen en verandert er in de praktijk weinig of niets. We kunnen er niet omheen dat de komende tijd meer mensen intensieve zorg nodig hebben. De overheid heeft bepaald dat die zorg niet altijd in zorgcentra gegeven kan worden, want er mogen geen verpleeghuisplaatsen bij komen. Met name ouderen die kampen met somatische klachten zullen een beroep moeten doen op familie, mantelzorg en de thuiszorg. Het is teleurstellend dat de zorg geen speerpunt is binnen het huidige regeerakkoord en dat het ontbreekt aan een langetermijnvisie. Als cliëntenraad volgen wij alle ontwikkelingen uiteraard met veel belangstelling. We denken mee over de mogelijkheden om d.m.v. innovaties en efficiëntie goede zorg te blijven geven aan onze bewoners. Zorg is meer dan het voldoen aan bepaalde basisbehoeften, meetbare opbrengsten en resultaten. Welzijn van onze bewoners en passende zorg (zorg op maat) zijn minstens zo belangrijk. Als cliëntenraad vragen we daar dan ook steeds aandacht voor. Gelukkig is er altijd ruimte voor onze inbreng op dit punt.
Welkom
In de vergadering van 20 maart maakten we kennis met de nieuwe regiomanager, Roeland van Everdingen. Hij was toen al weer een aantal weken werkzaam in deze functie. Voor een goede balans binnen de teams is aansturing vanuit het management van groot belang. Het is dan ook een voorrecht dat deze functie nu weer permanent ingevuld is. De regiomanager is een belangrijke informatiebron voor de cliëntenraad. Hij is altijd aanwezig tijdens (een gedeelte van) onze vergaderingen om vragen te beantwoorden en ons bij te praten over de gang van zaken binnen Beth-San. We hebben in korte tijd een goede samenwerking opgebouwd en zijn daar uiteraard dankbaar voor.
Samenstelling Cliëntenraad
Eind 2023 namen we afscheid van twee leden van de cliëntenraad, waar niet direct vervanging voor was. We zijn het jaar daarom gestart met zes leden. Gelukkig kwam er halverwege het jaar versterking in de persoon van mevrouw Joanet Reijneveld, zodat we weer voltallig verder konden. Enkele leden overwegen te stoppen met de cliëntenraad, omdat hun familielid niet meer in Beth-San woont. De directe betrokkenheid valt daardoor weg. We zijn dus op zoek naar nieuwe leden om samen met ons de belangen van de bewoners en mensen die zorg van Cedrah Beth-San ontvangen te behartigen. Misschien wilt u er eens over nadenken als u dit jaarverslag leest. Het vraagt niet heel veel van uw tijd. De vergaderingen verlopen in een goede, gezellige sfeer. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie of het bijwonen van een vergadering om te kijken of het wat voor u is.
Vergaderingen en gesprekspunten
De Cliëntenraad heeft in 2024 vier keer vergaderd.
De agenda bevat een aantal vaste gesprekspunten, aangevuld met verdiepende, specifieke onderwerpen. Een impressie van zaken, die we zoal hebben besproken:
– Passende zorg: het leveren van zorg op maat staat hoog op ons prioriteitenlijstje. Het draait om de vraag hoe bestaande structuren van bewoners ingepast kunnen worden zonder te kort te doen aan de reguliere zorg. De aanwezigheid en medewerking van het beschikbare netwerk speelt hierbij ook een belangrijke rol. Van mantelzorgers zal nu en in de toekomst een grotere betrokkenheid worden gevraagd om wonen en welzijn te bevorderen.
– Jaarplan: geadviseerd is om een beperkt aantal haalbare doelen in het jaarplan op te nemen.
– Begroting: periodiek ontvangt de cliëntenraad informatie over de financiële voortgang. Uit
de cijfers blijkt dat Beth-San een financieel gezond beleid voert.
– Leefcirkels: in het najaar is gestart met leefcirkels voor een afdeling KSW. Het was een
moeizaam proces, waarvoor de cliëntenraad bij herhaling aandacht heeft gevraagd. Voor
iedere bewoner wordt afzonderlijk gekeken naar de mogelijkheden. Hopelijk kunnen
bewoners van andere afdelingen er nu ook snel gebruik van maken.
– Toewijzingsbeleid Beth-San en Wilde Veenen: tijdens een interactief gesprek heeft Josien
van Vught, klantadviseur binnen Beth-San, uitleg gegeven over de toewijzing van plaatsen
binnen Beth-San en de woningen in de Wilde Veenen. Urgentie, zorgindicatie en opname
vanuit revalidatie of ziekenhuis bepalen in de regel wie in aanmerking komt voor opname of een woning. De vraag naar woonruimte/zorg is groter dan het aanbod. Daardoor moeten er bij iedere verdeling helaas ook mensen teleurgesteld worden.
– Camera-inzet: hiervoor is Cedrah breed beleid opgesteld. Met het oog op de privacy van
cliënten wordt cameratoezicht alleen ingezet indien dit noodzakelijk is. Bij alle moderne
ontwikkelingen in de zorg is de cliëntenraad van mening dat het comfort, de privacy en de
waardigheid van cliënten gewaarborgd moet blijven.
– 3e fase Beth-San: nu het bouwplan goedgekeurd is, heeft de cliëntenraad vragen gesteld
over hoe de zorg verleend gaat worden aan bewoners van de nieuw te bouwen
appartementen. De zorg in en rondom Beth-San heeft o.i. prioriteit.
– Meedenken over praktische punten, zoals het omgaan met reparatieverzoeken en
alarmering via de nieuwe tablets.
Overige activiteiten
– Deelname aan de ambtsdrager conferentie met cliëntenraden in Salem. Uit een presentatie over de gevolgen van de demografische ontwikkelingen voor de zorg in de komende tijd kwam naar voren dat we voor een niet te onderschatten uitdaging staan. Hoe komen we tegemoet aan de snel en sterk toenemende zorgvraag als gevolg van de vergrijzing? Ook voor de kerkelijke gemeenten ligt hier een taak.
– Deelname aan de boekenmarkt van de “Vrienden van Beth-San” op 23 november. We
vroegen bewoners naar tips en tops m.b.t. het wonen in Beth-San. Dat zorgde voor leuke
gesprekken. Veel cliënten en familieleden ervaren Beth-San als een warm huis met
liefdevolle zorg en een herkenbare christelijke identiteit. Naast waardering kregen we ook
een aantal tips, die we de komende tijd gaan bespreken.
– Aanwezigheid tijdens de jaarlijkse bewonersdag in september.
– De cliëntenraad heeft een vaste rubriek in het contactorgaan “Onderling Contact”.
– Kerstmaaltijd en eindejaarsbijeenkomsten bijwonen.
– Op 23 mei had een vertegenwoordiging van de cliëntenraad een goed gesprek met de
bestuurder van Cedrah.
– Bijwonen van vergaderingen van de Centrale Cliëntenraad door de voorzitter.
Tenslotte
Aan het begin van de iedere vergadering wordt een gedeelte uit de Bijbel gelezen en in het gebed gevraagd om wijsheid en de leiding van God. We zijn in alles afhankelijk van de Heere en alleen als we het van Hem verwachten kan er zegen op ons werk rusten.
In dat besef mochten en mogen we D.V. invulling geven aan ons werk binnen de cliëntenraad.