Wonen in een vertrouwde omgeving

Met deze vragen hoeft u zich in uw ‘eigen’ woning binnen een wooncomplex van Cedrah niet bezig te houden. Binnen de verschillende complexen kunt u volledig zelfstandig wonen, maar heeft u wel alle gemakken van het wonen in een seniorencomplex binnen handbereik.

Wonen in een seniorencomplex van Cedrah betekent veilig wonen in een vertrouwde omgeving. Heeft u (nog) geen zorg nodig? Ook dan is het wonen in een seniorencomplex een goede keuze. Onze woningen zijn namelijk levensloopbestendig. Dit betekent dat u er ook kunt blijven wonen als u later (intensieve) zorg nodig heeft. Wij regelen dan snel en zorgvuldig de zorg.

Naast de zorg bieden wij in het woonzorgcentrum ook allerlei diensten en faciliteiten. Zoals een winkeltje, restaurant en kapper. Dit verschilt per locatie. Kijk voor meer informatie over de diensten op de locatiepagina’s.

Onze visie op wonen

Ouderen wonen in een woonleefgemeenschap met anderen die de reformatorische levensovertuiging delen. Ze kunnen er blijven wonen tot het einde van hun leven. Ouderen die veel zorg nodig hebben, wonen daar samen met vitale ouderen. Mantelzorgers, vrijwilligers en medewerkers geven zorg en ondersteuning.

De woningen in de woonleefgemeenschap zijn passend voor ouderen die zorg nodig hebben. Zij kunnen kiezen uit verschillende woningen, die bijvoorbeeld verschillen in grootte en woonlasten.

Cedrah koestert en versterkt de eigenheid van woonleefgemeenschappen. Deze krijgt vorm door de vraag van ouderen en de lokale invulling van de identiteit.

Bekijk de video om inzicht te krijgen in ons aanbod van wonen, zorg en diensten!

Veelgestelde vragen woningzoekenden

Bij (bijna) alle locaties van Cedrah is een wachtlijst. U kunt zich inschrijven voor een huurwoning door een aanvraagformulier in te vullen op onze website. U komt dan op de wachtlijst voor een huurwoning bij de desbetreffende locatie. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met de afdeling Wonen.

 

Ja, voor al onze locaties is er een wachtlijst voor de huurwoningen. De wachttijd kan variëren en is afhankelijk van het aantal huuropzeggingen, uw voorkeuren en de mate van urgentie. Neem contact op met de afdeling Wonen voor de actuele wachttijd.

De woningen worden toegewezen op basis van ons wachtlijst- en toewijzingsbeleid. Hierbij wordt rekening gehouden met een aantal criteria, namelijk o.a. de mate van urgentie, wachttijd en zorgbehoefte.

 

Ja, u kunt een woning weigeren als u op de wachtlijst sta. Na weigering wordt u passief-wachtend, dat wil zeggen dat wij niet meer een woning aanbieden totdat u zelf aangeeft weer actief-wachtend te willen zijn.

De huurprijzen van onze appartementen variëren en zijn afhankelijk van de locatie en het type woning. De huurprijzen worden weergegeven op de pagina onze woningen per woningtype. Voor specifieke informatie over de huurprijzen kunt u contact opnemen met de afdeling Wonen.

Bent u afhankelijk van huursubsidie? Een deel van ons woningaanbod heeft een huurprijs onder de huursubsidiegrens. U kunt dit aangeven bij uw inschrijving. U krijgt dan alleen woningen aangeboden waarbij u huursubsidie aan kunt vragen. Aanvragen voor het ontvangen van huursubsidie worden gedaan via de website van de belastingdienst.

 

Van huurders wordt gevraagd dat zij kunnen instemmen met het beleid dat beschreven is in de brochure Identiteit – Principe in de praktijk. Voor de meeste locatie geldt ook een minimumleeftijd van 65 jaar. Het is wel mogelijk om al eerder in te schrijven op de wachtlijst, de woningen worden pas toegewezen vanaf 65 jaar. Op enkele locaties, namelijk Rehoboth Rotterdam, Oorden Staete en Uitzicht, kunnen ook jongeren zich inschrijven.

Daarnaast wordt bij enkele locaties een huurderscheck uitgevoerd. U moet dan aantonen dat u de huurprijs kunt betalen met o.a. bewijzen van recente inkomsten. Dit wordt besproken tijdens een bezichtiging.

 

Het is niet mogelijk om verhuurder woningen te bezichtigen. U kunt wel op de wachtlijst geplaatst worden. Wanneer er dan voor u een woning beschikbaar is, plannen we met u een bezichtiging in bij de woning. Na de bezichtiging heeft een aantal dagen bedenktijd om te beslissen om u de woning wilt huren.

Bij de meeste woonlocaties van Cedrah zijn huisdieren toegestaan in de huurwoningen, mits de huisdieren geen overlast veroorzaken en u de huisdieren zelf kunt verzorgen.

Bij een aantal locaties wordt er gevraagd aan het begin van de huurperiode een waarborgsom te betalen. Een waarborgsom biedt voor de verhuurder zekerheid. De waarborgsom mag gebruikt worden voor het afhandelen van betalingsachterstanden of voor het repareren van schade aan de woning. Als de woning netjes wordt opgeleverd, wordt de waarborgsom aan de oude bewoner uitgekeerd.

Op de website staat een overzicht van alle woningen die Cedrah aanbiedt. Wanneer u op onze wachtlijst staat wordt u gebeld wanneer er een woning voor u beschikbaar is.

Er zijn momenteel meerdere nieuwbouwprojecten. De projecten worden weergegeven op de pagina Onze nieuwbouwprojecten. U kunt uw interesse kenbaar maken door het formulier in te vullen.

Veelgestelde vragen huurders

U kunt uw verhuizing doorgeven via de website van de gemeente waar u heen verhuist. U wordt dan ingeschreven op uw nieuwe adres.

Geef wijzigingen van uw gegevens door aan de afdeling Wonen. Zij kunnen dit voor u aanpassen

 

Ja, als huurder kunt u gebruik maken van de faciliteiten van Cedrah, zoals de gemeenschappelijke ruimtes, activiteiten en diensten die worden aangeboden op de locatie waar u woont. Voor bepaalde diensten wordt een vergoeding gevraagd

Ja, het is mogelijk om zorg te ontvangen in onze huurappartementen. Het verschilt per locatie welke zorg Cedrah u kan bieden. Hiervoor kunt u contact opnemen met onze klantadviseurs. Bij locaties die niet in het overzicht voorkomen levert Cedrah zelf geen (thuis)zorg.

 

Servicekosten zijn kosten voor de gezamenlijke ruimtes en diensten in het gebouw. Denk bijvoorbeeld aan schoonmaak van de gangen, tuinonderhoud of een huismeester. De servicekosten zijn niet inbegrepen in de kale huurprijs. In de huurovereenkomst staat een overzicht van de servicekosten.

Afhankelijk van de locatie moet u zelf contracten afsluiten voor gas, elektra, water en internet. Deze kosten zijn voor rekening van de huurder.

Ja, u moet zelf een inboedelverzekering afsluiten. De opstalverzekering is door de verhuurder afgesloten.

Voor een verhuurdersverklaring kunt u contact opnemen met de afdeling Wonen.

Alle huurders hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat een ieder die zich binnen of in de onmiddellijke omgeving van de woongemeenschap bevindt, dit Huishoudelijk Reglement naleeft. Cedrah hanteert het basisprincipe dat de huurder in eerste instantie zelf een medehuurder aanspreekt indien er overlast ervaren wordt. Heeft dit gesprek niet het gewenste resultaat, dan kunt u de overlast schriftelijk melden bij de afdeling Wonen & Vastgoed. De regels die in dit Huishoudelijk Reglement zijn opgenomen, gelden voor alle woongemeenschappen van Cedrah.

 

Veelgestelde vragen onderhoud

Cedrah zorgt voor het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimtes en de buitenkant van de gebouwen. Voor het onderhoud binnen uw appartement kunt u een reparatieverzoek indienen via onze website of door contact op te nemen met de technische dienst. In de brochure onderhouds-ABC is overzichtelijk gemaakt welke zaken voor rekening van huurder en welke zaken voor rekening van de verhuurder vallen.

 

U kunt online uw reparatieverzoek indienen via onze website. Bent u niet in de gelegenheid om uw reparatieverzoek online te melden, dan kunt u van maandag t/m donderdag tussen 8.00 en 12.00 uur bellen naar 088-587 00 90. Voor spoedmeldingen kunt u ons ook bereiken buiten deze tijdsloten.

In de brochure ‘Zelf Aangebrachte Voorzieningen’ vindt u wat u zelf mag aanpassen in de woning. In sommige gevallen moet er toestemming gevraagd worden voordat u de aanpassing mag doorvoeren in de woning. Hiervoor kunt u het aanvraagformulier invullen. Het formulier wordt beoordeeld door de afdeling Wonen.

 

Veelgestelde vragen huur opzeggen

U kunt uw huur opzeggen door het opzeggingsformulier in te vullen. Het ingevulde formulier kunt u mailen naar de afdeling Wonen. Wanneer u het formulier ingevuld terugstuurt, zal uw huuropzegging verwerkt worden. Houdt rekening met de opzegtermijn zoals vermeld in de huurovereenkomst.

 

Voor een huuropzegging in geval van overlijden vragen wij u het opzeggingsformulier bij overlijden in te vullen. Ook vragen wij om de akte van overlijden mee te sturen. Het ingevulde formulier kunt u mailen naar de afdeling Wonen. Wanneer u het formulier ingevuld terugstuurt, zal de huuropzegging verwerkt worden. Houdt rekening met de opzegtermijn zoals vermeld in de huurovereenkomst.

 

U moet de woning leeg en schoon opleveren. Eventuele zaken die worden overgenomen door de nieuwe huurder kunnen in de woning achterblijven.

Tijdens de oplevering loopt de verhuurmakelaar samen met u door de woning om te controleren of de woning is opgeleverd zoals afgesproken. Daarnaast worden de meterstanden van water, gas en elektra opgenomen.

De huurcontracten worden aangegaan voor een periode van minimale 1 jaar. In het geval van overlijden binnen 1 jaar wordt hier een uitzondering op gemaakt.

Voor alle locaties van Cedrah is er een wachtlijst voor de huurwoningen. We selecteren de nieuwe huurder op basis van de wachtlijst. Het is daardoor niet mogelijk om zelf een nieuwe huurder aan te dragen.

Graag horen wij voor de bezichtigingen met kandidaat huurders welke zaken u ter overname aanbiedt. Wij zullen dit dan bij de bezichtiging benoemen, zodat de nieuwe huurder kan beslissen op dit aanbod in te gaan of niet. Vervolgens zullen we, met toestemming van de huurders, gegevens uitwisselen zodat dit onderling verder kan worden afgestemd.  Mocht een nieuwe huurder de zaken niet over willen nemen, dan dient u deze alsnog te verwijderen.

Een vrouw met lang haar glimlacht naar de camera. Ze staat binnen naast een grote groene plant, met jaloezieën op de achtergrond.

Heeft u interesse in een appartement in een van de locaties van Cedrah? Neem dan contact op met onze verhuurmakelaar Joanne Moree. Zij staat u graag te woord!

088 – 587 00 55