De maaltijd is het hoogtepunt van de dag voor ouderen, zeker voor kwetsbare ouderen, is zijn overtuiging. ‘Daar moet je inhoud aan geven als zorgorganisatie.’ Maar hoe doe je dat? Hij vertelt dat alle zorglocaties van Cedrah in het verleden over een eigen keuken beschikten. Met eigen koks. Maar kleinschalig wonen deed haar intrede en daarmee het bereiden van maaltijden op de afdelingen. Minder afzet dus voor de productiekeukens. Los daarvan werd het ook steeds moeilijker om koks vast te houden. ‘We moesten reorganiseren.’ Cedrah stevende af op één productiekeuken. Vijf jaar geleden werd besloten om deze samen met Zorgboodschap, dat van start ging met de productie van maaltijden onder de naam Zorgmaaltijd, te gaan exploiteren. Thans is die keuken gevestigd in het gebouw van Akropolis van Humanitas in Rotterdam. Stoop: ‘Voor ons was dat een mooie stap. We werden ontzorgd op het gebied van maaltijdproductie, terwijl we onze medewerkers naar tevredenheid een oplossing konden bieden en de kwaliteit van onze maaltijden overeind bleef of zelfs beter werd.’

'De maaltijd is het hoogtepunt van de dag voor ouderen, zeker voor kwetsbare ouderen'

Passie van medewerkers

Hij prijst de passie van de mensen van Zorgboodschap/Zorgmaaltijd. ‘De samenwerking loopt erg goed. De wijze waarop wordt omgegaan met onze feedback stemt mij tot grote tevredenheid.’ Stoop heeft er in eerste instantie voor gepleit de productie van maaltijden in eigen beheer te houden, vooral vanuit een gevoel van verantwoordelijkheid voor de medewerkers van de voedingsdienst. Intern werd de keuken gecentraliseerd. Dat was een intensief proces, waarbij ook de formatie werd verminderd. Na de centralisatie van de keuken is actief gevolgd hoe de maaltijden werden gewaardeerd. Bewoners hadden waardering voor de maaltijden, al waren er aanvankelijk wat klachten, bijvoorbeeld over de soep. Toen die nog op de locatie werd bereid smaakte die beter, oordeelden sommige bewoners. Maar die soep werd nou juist nog steeds wel op de locaties bereid. Stoop: ‘Daar zat dus geen verschil in. Het is vaak de beleving eromheen, die eraan bijdraagt dat je zulke opmerkingen krijgt. Maar je hebt er wel mee te maken.’ Na de realisatie van een centrale keuken raakte Cedrah in gesprek met de mensen van Zorgboodschap, die het concept wilden overnemen, professionaliseren en uitbreiden. Stoop: ‘Het klikte met de mensen van Zorgboodschap en vanuit Cedrah was er vertrouwen in het ondernemerschap en de menselijke maat van Zorgboodschap.’

Rentmeesterschap

Het rentmeesterschap over de aarde is een van de christelijke waarden die Cedrah aanhangt. Plantaardig verdient uit oogpunt van duurzaamheid de voorkeur boven dierlijk, vandaar de stappen van Cedrah in die richting. ‘We kiezen voor één duurzame dag, omdat we hier niet in door willen slaan. We hebben te maken met mensen van 80 jaar en ouder die hun hele leven al op een bepaalde manier hebben gegeten. Aan de andere kant, wij aten vroeger thuis ook niet elke dag vlees.’
Duurzaamheid krijgt de volle aandacht binnen Cedrah. De meeste gebouwen zijn nieuw of pas gerenoveerd, uitgerust met zonnepanelen en warmtepompen. Lage energiekosten, zuinig met water. ‘Ook op andere gebieden geven we ten aanzien van duurzaamheid vol gas. Denk aan afvalreductie. Ook op het gebied van inkoop wordt de vinger aan de pols gehouden. Alles zo duurzaam mogelijk.’

Weinig verspilling

Zorgvuldig omgaan met de aarde, is een doelstelling van Cedrah. ‘Dat zit behoorlijk tussen de oren van de organisatie. Op het gebied van eten en drinken hebben we de verspilling teruggedrongen tot onder de tien procent. Ook weer in samenwerking met onze leverancier Zorgmaaltijd. Dankzij het nieuwe geavanceerde bestelsysteem kunnen onze medewerkers heel eenvoudig op maat bestellen en invulling geven aan specifieke wensen.’ Stoop bezoekt iedere locatie van Cedrah drie keer per jaar. Hij eet dan mee, praat met medewerkers, praat met bewoners en is aanwezig bij activiteiten. ‘Het heeft als voordeel dat ik zie en hoor wat er gebeurt. Wat medewerkers en bewoners ervan vinden. Tijdrovend, dat wel, maar ook erg leuk om te doen en ik wil geen bestuurder zijn op afstand. Mooi om te zien hoe onze medewerkers met passie te werk gaan. Het vraagt veel om te werken met groepen van 8 á 9 mensen die kampen met dementie.’

Man zit op bank en kijkt lachend in camera